Teoria zdrowego odżywiania się

Czy tłuszcz jest zawsze niezdrowy?

to jeden z głównych składników naszego pożywienia. Nie rozpuszczają się w wodzie i są najbardziej skoncentrowanym źródłem energii. Dzielimy je na:

  1. tłuszcze nasycone
  2. tłuszcze jednonienasycone
  3. tłuszcze wielonienasycone

Ad1. Do tłuszczy nasyconych zaliczamy masło, śmietanę, tłuste mięsa, smalec, tłuste sery żółte, czekoladę mleczną. Tłuszcze te są bardzo ważnym elementem naszej diety. Podnoszą odporność i rozprowadzają w organizmie witaminy. Ważna jest natomiast ilość w jakich je spożywamy. Należy to kontrolować, bo  jedzone w nadmiarze mogą bardzo zaszkodzić ….

Ad2. Tłuszcze jednonienasycone znajdziemy w oliwie z oliwek, oleju rzepakowym, orzechach, migdałach oraz awokado.  Tłuszcze te obniżają zły cholesterol (LDL), a podnoszą dobry (HDL).

Ad3. Tłuszcze wielonienasycone dzielą się na omega3 i omega6. Bardzo pozytywnie wpływają na nasz organizm, a  w szczególności na układ sercowo-naczyniowy, pokarmowy, oddechowy i immunologiczny.

Warto również wspomnieć o tłuszczach trans, zwanych utwardzonymi lub uwodornionymi. Są one zupełnie bezwartościowe, a nadmierne ich spożywanie zwiększa poziom złego cholesterolu, powoduje cukrzycę, miażdżycę i nadciśnienie. Tłuszcze trans znajdziemy w kupnych ciastach, ciasteczkach, fasfoodach, majonezach, maśle orzechowym, chipsach. Zróbmy wszystko co tylko się da, aby wyeliminować ten rodzaj tłuszczy z naszej diety.

Gdy przechodzimy na dietę odchudzającą, często rezygnujemy całkowicie z jedzenia tłuszczy. To olbrzymi błąd. Jak już wcześniej napisałam, tłuszcze potrzebne są do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Pamiętajmy jedynie o umiarkowaniu. 1 gram tłuszczu to 9 kalorii. Dbajmy, aby tłuszczy nie jeść w nadmiarze, ale nie rezygnujmy z nich zupełnie.

Tak mnie znaleźli:

  • czy tluszcz mleczny jest niezdrowy
  • dlaczego tłuszcz jest nizdrowy
  • Faktycznie, wiele osób niemalże boi się tłuszczu, podczas gdy, przynajmniej w kontekście np. odchudzania, dużo większym zagrożeniem są węglowodany 😉

    Co do ilości tłuszczu w diecie, zdania są podzielone. Wiele osób funkcjonuje na dietach niskowęglowodanowych, w których to zastępuje się węglowodany właśnie tłuszczem, który zastępuje je jako źródło energii.

    Tak czy inaczej, zgadzam się, iż z tłuszczu w codziennej diecie nie wolno rezygnować 🙂

    PS. Do tłuszczów nienasyconych zalicza się również omega- 9 😉

    • Anka

      Przyznam się, że dla mnie to była niespodzianka. Do tej pory myślałam, że tłuszcz, to samo zło. Jak widać, człowiek uczy sie przez całe życie 🙂