Bez kategorii · Teoria zdrowego odżywiania się

Co jeść, aby mieć dobrą pamięć?

Cześć kochani! Dzisiaj poważny temat – jaki wpływ ma na pracę naszego mózgu, jego zdolności oraz pamięć? Czy to co jemy warunkuje w jakiś sposób, jak działamy, jak radzimy sobie z codziennymi zadaniami i łatwiej zapamiętujemy ważne dla nas informacje? Oczywiście, że tak!

Nasz , chociaż stanowi zaledwie 2% wagi całego naszego ciała, jest bardzo energochłonny. Zużywa około 25% całkowitej energii dostarczanej do organizmu. Karmi się glukozą i tlenem.

Zacznijmy od glukozy – jej źródłem są węglowodany. Są to związki złożone występujące w nasionach, ziarnach zbóż, kaszach, niełuskanym ryżu i mące z pierwszego przemiału (pieczywo razowe). Węglowodany złożone zawierają dużo błonnika (on także jest zbawienny dla naszego organizmu, a zwłaszcza dla prawidłowej pracy układu pokarmowego) oraz witaminy i minerały.

Dla dobrego rozwoju umysłu, ważne są też nienasycone kwasy tłuszczowe, których najwięcej jest w rybach i olejach.

Również witaminy z grupy B, jak cholina czy niacyna, odpowiadają za sprawną pracę układu nerwowego. Niacynę znajdziemy w wątróbce, tuńczyku, mięsie indyka, suchej fasoli, grochu i nasionach słonecznika. Źródłem choliny zaś są orzeszki ziemne, soja, kiełki pszenicy.

Nośnikiem tlenu jest żelazo znajdujące się w orzechach, roślinach strączkowych, owocach pestkowych, warzywach liściastych i rodzynkach.

Potas i magnez aktywnie uczestniczą w procesie dotleniania mózgu. Potas znajdziemy w winogronach, bananach, morelach, awokado i pomidorach. Magnez natomiast należy uzupełniać, gdyż jest wypłukiwany przez pite alkohole i kawę.

Fosfor i cynk wpływają na jakość naszej pamięci. Dużo cynku jest w ostrygach i pestkach dyni, a najwięcej fosforu znajdziemy w rybach.

Czy przekonałam Was już, jak ważna jest dieta dla kondycji naszego umysłu? Powinniśmy dbać o dobry rozwój układu nerwowego i pamięci. Przypominamy sobie o tym zazwyczaj jedynie przed egzaminem lub sesją. Zamiast dobrze się odżywiać, szukamy preparatów wspomagających pamięć. Składnikami takich preparatów są zazwyczaj: miłorząb japoński, kofeina i lecytyna. Sięgają po nie również osoby starsze, które już doświadczają problemów z pamięcią.

Podsumowując, dieta jest ogromnie ważna dla naszego codziennego życia i tego jak aktywnie bierzemy w nim udział. Wpływa nie tylko na nasze samopoczucie, ale również pracę naszego mózgu, zapamiętywanie, kojarzenie i uczenie się. W osoby dbającej o prawidłowy rozwój układu nerwowego nie powinno zabraknąć ryb, które są nieocenionym źródłem kwasów omega-3, witamin i mikroelementów.  Pamiętajmy też o codziennej dawce ruchu oraz odpowiedniej  ilości snu. Gdy spełnimy wszystkie te warunki, będziemy czerpać z życia więcej, będziemy zdrowsi, aktywniejsi i szczęśliwsi.