Teoria zdrowego odżywiania się

Ogórki – właściwości

ogorki

Cześć kochani!!! Dzisiejszy wpis będzie dotyczył ogórków – czyli warzyw, które pojawiły się już w naszych ogrodach, na targach i w sklepach. Zielone, podłużne, długie i te krótsze – wybornie smakują w sałatkach, chłodnikach i koktajlach. Czy ich jedzenie wpływa jakoś na nasz organizm? Czy oprócz walorów smakowych, mają inne ? Posłuchajcie …

Ogórek przede wszystkim w 97% składa się z wody, dlatego jest warzywem niesamowicie orzeźwiającym i gaszącym pragnienie. Idealnie wpasowuje się w menu na upalne dni. Poza tym zawiera bardzo mało kalorii (100g – 15kcal) a więc można go jeść bez obawy o swoją figurę i w związku z tym bywa częstym składnikiem diet odchudzających.

Ogórki oczyszczają organizm z toksyn, zawierają dużo błonnika, a więc poprawiają przemianę materii, wspomagają pracę jelit i przeciwdziałają zaparciom. Działają też moczopędnie i zbawiennie oddziałują na pracę nerek – niektórzy twierdzą, że regularne spożywanie tych zielonych warzyw może rozpuścić kamienie nerkowe.

Kolejną niezwykle zdrową właściwością ogórków jest ich działanie alkaliczne czyli zasado-twórcze. Innymi słowy, ogórki odkwaszają organizm, poprawiają samopoczucie, zapobiegają zgadze. Pomagają też pozbyć się nadmiaru wody w ciele.

Potas, który znajdziemy w ogórkach wspomaga pracę serca i reguluje ciśnienie krwi. Szczególnym składnikiem tych warzyw są też substancje zwane kukurbitacynami – odpowiadają one za gorzki smak warzywa. Jednak badania naukowe dowodzą, że działają one antynowotworowo.

Oprócz tego, ogórki są pełne witamin: A, B i C oraz minerałów: cynku, żelaza, potasu, fosforu, wapnia, sodu i magnezu. Pomagają pozbyć się nieświeżego oddechu.

Ogórki są szeroko wykorzystywane w kosmetyce – znajdziemy je miedzy innymi w tonikach, kremach, balsamach, a nawet perfumach. Wyciąg z tego warzywa zamyka rozszerzone pory, działa kojąco i rozświetlająco na skórę. Chłodne plasterki położone rano na powieki doskonale pomagają w pozbyciu się opuchlizny oczu, a gdy zbyt mocno się opalimy, okład z ogórka przyniesie nam ukojenie.

CIEKAWOSTKA: nie łączmy w sałatce ogórka z pomidorem – ogórek zawiera enzym, który powoduje rozkładanie się witaminy C zawartej w pomidorach.

Podsumowując – ogórki warto jeść!!! Jedyną wadą jaką znalazłam, jest fakt, że potrafią uczulać. Poza tym mają same zalety. To co, idziemy na ogórka? 🙂