Teoria zdrowego odżywiania się

Cukinia – właściwości

cuk

Cukinia to warzywo, które ma bardzo wiele prozdrowotnych właściwości. Coraz bardziej popularne, często gości na naszych stołach. Można ją przygotować na milion różnych sposobów. Niezwykle efektownym i pysznym przysmakiem są tez smażone kwiaty tej rośliny.

Cukinia pochodzi z rodziny roślin dyniowatych, a jej nazwa po włosku to „zucchina” co oznacza małą dynię. Najczęściej jemy owoce cukinii, które kształtem nieco przypominają duże ogórki. W zależności od odmiany ich skórka może być zielona, żółta lub pasiasta.

Warzywo to możemy przygotować na bardzo wiele sposobów. Młodą cukinię można spożywać na surowo z dipami lub jako dodatek do sałatek. Starsze okazy smażymy, pieczemy, , dusimy, gotujemy, grilujemy, nadziewamy, marynujemy. Kwiaty cukinii również są jadalne i wybornie smakują smażone w cieście naleśnikowym na głębokim oleju.

Najsmaczniejsza jest młoda cukinia. Nie musimy jej obierać, natomiast straszą obieramy ze skórki i usuwamy gniazda nasienne.

Cukinia jest niskokaloryczna. 100g surowego warzywa zawiera jedynie 15kcal. Oczywiście, jeżeli będziemy ją na przykład smażyć, kaloryczność wzrośnie. Natomiast duszona, gotowana, pieczona lub grilowana cukinia polecana jest w diecie odchudzającej. Nie dość, że dostarcza mało kalorii, ma też dużo błonnika, który poprawia trawienie i oczyszcza organizm z toksyn. Cukinia ma też właściwości odkwaszające, co jest zbawienne dla osób cierpiących na wrzody żołądka, zgagę lub nadkwasotę. Do tego jest niezwykle lekkostrawna – mogą ją jeść już półroczne dzieci.

Co bardzo ważne – nie odkładają się w niej metale ciężkie.

Jest bogatym źródłem witaminy A, B, C, K i PP oraz fosforu, wapnia, żelaza, sodu, potasu, jodu i magnezu. Wzmacnia odporność i korzystnie działa na układ nerwowy człowieka.

Zastanawiacie się jeszcze co zrobić jutro na obiad? Biegnijcie po cukinię. Z pewnością się przyda 🙂