Przygotowanie warzyw i owoców

Burak

Dzisiejszy film jest o buraku, wciąż jeszcze zbyt mało docenianym i wykorzystywanym w codziennych posiłkach. A szkoda, bo burak to warzywo super zdrowe i super smaczne.

Zacznijmy od tego, co takiego burak ma w sobie i na co działa. Znajdziemy w nim witaminy A, B, C, kwas foliowy, żelazo, potas, magnez, rubid, cez, wapń, kobalt, mangan, błonnik oraz betaminę – substancję regulującą pracę wątroby i woreczka żółciowego.

Burak zawiera też bor wpływający na popęd seksualny, a więc jest naturalnym afrodyzjakiem. Oczyszcza organizm z toksyn, obniża poziom cholesterolu. Poprawia humor podobnie jak czekolada, pomaga w zasypianiu. Jest niezastąpiony w profilaktyce i leczeniu nowotworów, usuwa zgagę. Przyspiesza przemianę materii. Wzmacnia odporność, poprawia kondycję skóry, włosów i paznokci. Dobrze wpływa na wzrok, bierze udział w tworzeniu się czerwonych krwinek. Chroni przed przeziębieniem i grypą.

Zjadanie dużej ilości buraków w połączeniu z aktywnością fizyczną, stymuluje rozwój masy mięśniowej i poprawia wydolność organizmu.

Pamiętajmy, że w buraku oprócz korzenia, jadalne są również liście, które mają lekko słodkawy smak. Możemy z powodzeniem dodawać je do sałatek nawet w zamian liści popularnej sałaty.

Buraka najzdrowiej jest jeść na surowo, bo tylko w takiej formie dostarcza nam wszystkich swoich zdrowotnych właściwości. Im bardziej przetworzony, tym mniej walorów prozdrowotnych zawiera.

Z buraków możemy przygotowywać sałatki, zupy, marynaty, soki, koktajle.

100g buraków – 40 kcal.